5 Fakta Menarik SEA Games 2023

SEA GAMES juga dikenali sebagai Sukan Asia Tenggara dan sebelum ini lebih dikenali sebagai Sukan Semenanjung Asia Tenggara atau Sukan SEAP. Satu perjumpaan dilakukan pada 1958 untuk memperkenalkan sukan bagi kawasan asia tenggara. Akhirnya cadangan tersebut diterima kerana banyak manfaat kepada rakyat di kawasan asia tenggara. 


5 Fakta Menarik SEA Games 2023


Thailand, Burma (kini; Myanmar), Malaya (kini; Malaysia), Laos, Vietnam Selatan, dan Kemboja (juga Singapura menyertai kemudiannya) dijadikan sebagai anggota sukan ini. Kebanyakan negara menyetujui temasya ini diadakan secara dwi-tahunan. Komiti Persekutuan Sukan SEAP mula dibentuk selepas itu.

Thailand menjadi tuan rumah pertama yang berlangsung pada 12-17 Disember 1959. 

5 Fakta Menarik SEA Games 2023

1. SEA Games 2023 akan berlangsung di Kemboja.


2. Malaysia dan Thailand menjadi penganjur yang paling banyak menganjur Sukan Sea sejak tahun 1959 dengan 6 kali penganjuran


3. Thailand menduduki tangga pertama dalam pengumpulan pingat terbanyak dalam sejarah dengan 575 pingat.


4. Malaysia berada di kedudukan ketiga dalam jumlah terkumpul pingat sukan sea iaitu dengan 4261 jumlah piingat.


5. Acara yang dipertandingkan adalah pilihan tuan rumah. Kadang-kadang acara sukan rakya juga diketengahkan bagi diperkenalkan kepada negara-negara lain.

Akhir sekali, jangan lepaskan peluang untuk menonton dan memberi sokongan kepada atlet negara dalam kejohanan yang akan berlangsung pada 5 Mei 2023 sehingga 17 Mei 2023 nanti.


Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama