Mohamed Salah gagal dalam sepakan penalti

 Kesilapan penalti Mohamed Salah membantu Bournemouth keluar dari zon penyingkiran selepas kemenangan cemerlang yang merosakkan peluang Liverpool untuk layak ke Liga Juara-Juara musim depan.


The Reds diturunkan semula ke bumi selepas membelasah Manchester United 7-0 minggu lalu ketika Cherries, yang memulakan kedudukan tercorot hujung minggu, melakukan peluang bertahan mereka dengan baik.


Mohamed Salah gagal dalam sepakan penalti


Liverpool dihukum kerana pertahanan yang lemah apabila Philip Billing yang tidak bertanda meledak dari jarak lapan ela untuk gol Liga Perdana keenamnya musim ini selepas kerja baik oleh Dango Ouattara.


Tandukan Virgil van Dijk dikeluarkan dari garisan pada kedudukan 0-0 dan pemain gantian Diogo Jota dinafikan oleh penyelamatan Neto sebelum Liverpool memenangi penalti apabila tandukan penyerang Portugal itu dikendalikan oleh Adam Smith.


Tetapi Salah, yang menjadi penjaring terbanyak Liga Perdana Liverpool sepanjang zaman dengan 129 gol minggu lalu, menyempurnakan sepakan penalti yang amat menggembirakan penyokong Bournemouth.


Walaupun kemenangan itu memastikan Bournemouth menamatkan hari ke-17, pasukan Jurgen Klopp terlepas peluang untuk menduduki tempat keempat buat kali pertama musim ini selepas mempamerkan aksi lesu.


"Perlawanan ini adalah pukulan besar," kata bos The Reds itu. "Anda tahu bagaimana keadaannya dengan ketukan, anda perlu mengambilnya dan melihat seberapa besar parut itu dan pergi dari situ."


Setelah menjaringkan tujuh gol dalam perlawanan terakhir mereka, The Reds gagal mencatatkan gol menentang pertahanan terburuk dalam Liga Perdana.


Liverpool telah mengorak langkah dalam beberapa minggu kebelakangan ini tetapi ini adalah satu langkah ke belakang untuk pasukan yang berdepan tugas berat untuk kekal dalam Liga Juara-Juara apabila mereka menentang juara Eropah, Real Madrid pada hari Rabu, berusaha untuk memulihkan defisit 5-2.


Prestasi mereka di tempat lawan - hanya tiga kemenangan dalam 13 perlawanan liga - terus menahan mereka.


"Bimbang? Ya, saya nampaknya," tambah Klopp mengenai persembahan di tempat lawan pasukannya.


"Dalam perlawanan di tempat sendiri kami berada dalam empat teratas tetapi dalam perlawanan di tempat lawan kami tidak berada di Eropah, sentiasa ada sebab dan keputusan di tempat lawan adalah pasti [sebabnya]."


Dengan perlawanan di laman sendiri minggu depan dengan Fulham ditangguhkan kerana penglibatan kelab London itu dalam Piala FA diikuti dengan rehat antarabangsa pertama 2023, ini adalah perlawanan terakhir Liverpool di pentas Liga Perdana selama tiga minggu.


Mereka menghadapi perlawanan di tempat lawan berturut-turut di Manchester City (1 April) dan Chelsea (4 April) apabila mereka kembali, diikuti dengan perlawanan di tempat sendiri dengan pendahulu Arsenal (9 April).


Klopp berharap pasukannya telah menghapuskan kekalahan ini daripada sistem mereka pada masa itu.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama