-->

Mesut Ozil: Bekas pemain tengah Arsenal, Real Madrid dan Jerman bersara

 Bekas pemain tengah Arsenal, Real Madrid dan Jerman, Mesut Ozil telah bersara daripada bola sepak pada usia 34 tahun.


Ozil memenangi sembilan trofi sepanjang karier kelabnya termasuk empat Piala FA dan gelaran La Liga Sepanyol pada 2012.


Dia juga memenangi 92 caps untuk Jerman dan merupakan sebahagian daripada pasukan yang menjulang Piala Dunia 2014 di Brazil.

Mesut Ozil: Bekas pemain tengah Arsenal, Real Madrid dan Jerman bersara


“Ia adalah satu perjalanan yang menakjubkan yang dipenuhi dengan detik dan emosi yang tidak dapat dilupakan,” kata Ozil dalam satu kenyataan di media sosial.


“Saya mempunyai keistimewaan untuk menjadi pemain bola sepak profesional selama hampir 17 tahun sekarang dan saya berasa amat bersyukur dengan peluang itu.


"Tetapi dalam beberapa minggu dan bulan kebelakangan ini, setelah juga mengalami beberapa kecederaan, ia menjadi semakin jelas bahawa sudah tiba masanya untuk meninggalkan peringkat besar bola sepak."


Ozil memulakan kerjayanya di Schalke dan Werder Bremen sebelum berpindah ke Real Madrid pada musim panas 2010, memenangi La Liga, Copa del Rey dan Piala Super Sepanyol.


Dia menyertai Arsenal dengan bayaran rekod kelab ketika itu sebanyak £42.4 juta pada September 2013, memenangi Piala FA berturut-turut dalam dua musim pertamanya sebelum dinamakan pemain terbaik musim ini pada kali ketiganya, dan kemudian memenangi piala itu sekali lagi pada 2017.


Playmaker itu menjadi pemain dengan bayaran tertinggi dalam sejarah kelab pada Januari 2018, menandatangani perjanjian tiga setengah tahun dengan kira-kira £350,000 seminggu sebelum cukai, tetapi tidak disenangi di bawah pengurus baharu Arsenal, Unai Emery.


Selepas pemecatan Emery pada Disember 2019, Ozil kembali ke pasukan di bawah bos sementara Freddie Ljungberg dan mengekalkan tempatnya di bawah pengurus tetap baharu Mikel Arteta, sebelum wabak koronavirus memaksa penggantungan tiga bulan liga teratas pada Mac 2020.


Ozil tidak bermain untuk kelab itu ketika bola sepak disambung semula pada Jun, walaupun dia akan meraih pingat pemenang Piala FA keempat apabila The Gunners menewaskan Chelsea pada final 2020.


Dia menyertai Fenerbahce secara percuma pada Januari 2021 tetapi kontraknya dibatalkan atas persetujuan bersama pada Julai 2022 apabila dia menyertai Istanbul Basaksehir, di mana kecederaan menghadkan dia kepada hanya lapan penampilan.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama