-->

Haaland jaringkan 5 gol lawan Leipzig

 Erling Haaland menulis semula buku rekod dengan menjaringkan lima gol yang menakjubkan ketika Manchester City menewaskan RB Leipzig untuk mara ke suku akhir Liga Juara-Juara.


Haaland menjadi pemain terpantas dan termuda mencapai 30 gol dalam pertandingan kelab elit Eropah.

Haaland jaringkan 5 gol lawan Leipzig


Dia juga pemain termuda yang menjaringkan lima kali dalam satu perlawanan Liga Juara-Juara, menyertai pemain hebat Argentina Lionel Messi dan penyerang Brazil Luiz Adriano sebagai satu-satunya pemain yang melakukannya.


Pemain berusia 22 tahun itu kini mengumpul 39 gol untuk musim ini dalam semua pertandingan, pemain City pertama yang mencapai angka itu dalam satu kempen. Lima hatriknya adalah tiga lebih banyak daripada pemain lain dalam lima liga besar.


Pada mana-mana hari biasa, pukulan rendah tepat Ilkay Gundogan ke sudut bawah akan mendapat pujian. Pada malam bersejarah ini, yang menyamai kemenangan City 7-0 ke atas Schalke pada 2019, ia tidak lebih daripada nota kaki.


Berdasarkan bukti ini, tiada siapa, malah Real Madrid, mahu digandingkan dengan pasukan Pep Guardiola dalam undian lapan terakhir Jumaat ini.


Bekas kapten kelab yang lagenda Vincent Kompany hanya boleh berharap kelab lamanya telah mengeluarkan prestasi berkaliber ini daripada sistem mereka apabila dia membawa pasukan Burnley ke Stadium Etihad dalam Piala FA pada hari Sabtu.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama