-->

Coman Jaringkan Gol Lawan Bekas Kelab

 Kingsley Coman mengulangi kepahlawanan final Liga Juara-Juara 2020 ketika Bayern Munich menewaskan Paris St-Germain dalam perlawanan pusingan pertama peringkat 16 terakhir mereka.


Pemain Perancis itu menjaringkan gol kemenangan pada awal separuh masa kedua di Paris.

Coman Jaringkan Gol Lawan Bekas Kelab


Coman turut menjaringkan gol tunggal apabila Bayern mengatasi bekas kelabnya PSG untuk memenangi trofi itu tiga tahun lalu.


Pemain gantian Kylian Mbappe, kembali selepas kecederaan, kelihatan telah menyelamatkan keputusan seri untuk tuan rumah, tetapi percubaan lewatnya diabaikan kerana ofsaid dalam pembentukan.


Juara Ligue 1 PSG kini telah tewas tiga perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan.


Sebaliknya, Bayern tidak tewas dalam semua pertandingan sejak 17 September dan kini pilihan untuk mara ke suku akhir, walaupun pemain pertahanan Benjamin Pavard dilayangkan kad merah kerana tempahan kedua pada masa kecederaan.


PSG telah dipertingkatkan terlebih dahulu dengan Lionel Messi cukup cergas untuk memulakan barisan depan selepas pulih daripada kecederaan hamstring, manakala Mbappe berada di bangku simpanan.


Terdapat juga permulaan di bahagian tengah untuk Warren Zaire-Emery yang, pada usia 16 tahun dan 343 hari, menjadi pemain termuda yang pernah memulakan perlawanan peringkat kalah mati Liga Juara-Juara.


Lelaki Perancis itu dilahirkan pada 2006, tahun yang sama di mana Messi, 35, memenangi gelaran Liga Juara-Juara pertamanya.


Mbappe, pada mulanya dijangka terlepas perlawanan ini kerana kecederaan paha, dibawa masuk selepas 57 minit, tetapi jelas jauh dari kecergasan sepenuhnya.


PSG bergelut untuk mencipta sebarang peluang dalam separuh masa pertama, manakala Bayern mendominasi penguasaan bola tetapi tidak mempunyai kelebihan sehingga Coman menjaringkan gol pada minit ke-53.


Pemain sayap itu, yang bermula dalam pasukan remaja di PSG, bertemu hantaran lintang Alphonso Davies dari kiri dengan sepakan voli kali pertama.


Usaha Coman diperah di bawah penjaga gol PSG Gianluigi Donnarumma, walaupun pemain Itali itu kemudiannya menebusnya dengan penyelamatan hebat untuk menafikan Eric-Maxim Choupo-Moting dan Pavard.


Ketibaan Mbappe menaikkan semangat PSG dan Yann Sommer menahan rembatan jarak dekatnya sebelum penjaga gol Bayern itu ditewaskan pada minit ke-82.


Sambutan di rumah terputus, bagaimanapun, apabila bek kiri Nuno Mendes dihukum ofsaid tipis oleh pembantu pengadil video (VAR) sebelum dia menghantar hantaran lintang untuk Mbappe untuk menamatkan ke bumbung gawang.


Berikutan kekalahan kepada Marseille dalam Coupe de France dan Monaco dalam Ligue 1, satu lagi kekalahan yang merosakkan memberi tekanan kepada pengurus Christophe Galtier.


PSG, yang masih belum pernah memenangi Liga Juara-Juara, kini berdepan tugas sukar dalam perlawanan timbal balik di Jerman pada 8 Mac.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama