-->

Aubameyang bersara daripada bola sepak antarabangsa

 Kapten Gabon dan penyerang Barcelona Pierre-Emerick Aubameyang telah bersara daripada bola sepak antarabangsa, dua minggu sebelum kempen kelayakan Piala Negara-Negara Afrika 2023 bermula.

Pemain berusia 32 tahun itu membuat keseluruhan 68 penampilan untuk Panthers dan menjaringkan 29 gol, menjadikannya penjaring terbanyak sepanjang zaman negara.


Aubameyang bersara daripada bola sepak antarabangsa


Persekutuan Bola Sepak Gabon (Fegafoot) berkata ia telah menerima surat daripada Aubameyang yang mengumumkan keputusannya.


"Selepas 13 tahun mewakili negara saya dengan bangga, saya ingin memberitahu anda bahawa saya akan menamatkan kerjaya antarabangsa saya," tulis bekas bintang Arsenal itu.


“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada rakyat Gabon dan semua mereka yang telah menyokong saya dalam masa yang baik dan juga yang buruk.


"Saya akan sentiasa mempunyai kenangan indah seperti hari saya membuat penampilan sulung, atau hari saya kembali dari Nigeria dengan anugerah Pemain Terbaik Afrika. Berkongsi dengan semua orang adalah detik yang tidak dapat dilupakan.


"Saya ingin berterima kasih kepada bapa saya yang membuatkan saya mahu menjadi seperti dia dan saya harap saya membuat dia bangga dalam memakai warna kami."


IKLAN


Sebagai tindak balas, Fegafoot mengiktiraf "kerjaya besarnya" dan seorang pemain "yang tahu cara mempromosikan, terima kasih kepada profesionalismenya, imej Gabon di seluruh dunia".


"Pierre-Emerick Aubameyang akan sentiasa menjadi model untuk generasi akan datang," tambah kenyataan Fegafoot.


"Keluarga besar bola sepak akan dapat mengharapkan kepakarannya untuk masa depan."


Aubameyang dilahirkan di Perancis dan muncul untuk pasukan bawah 21 tahun Perancis tetapi beralih bermain untuk Gabon bagi mengikuti jejak bapanya, yang menjadi ketua pasukan pada penampilan pertama Piala Negara-Negara pada 1994.


Dia tidak selalu menikmati hubungan mesra dengan Fegafoot, termasuk pada 2018 apabila dia mengkritik badan induk itu kerana mengumumkan bapanya akan menjadi jurulatih pasukan kebangsaan baharu sebelum perjanjian dimuktamadkan.


Aubameyang menjadi sasaran pada penampilan sulung antarabangsanya dalam kemenangan 2-1 di Maghribi pada 2009, dan beraksi pada empat perlawanan akhir Piala Negara-Negara Afrika untuk negaranya.


Penyerang itu berada dalam skuad Gabon untuk Piala Negara-Negara 2021 yang ditangguhkan tahun ini tetapi terlepas semua perlawanan mereka di Cameroon selepas pada mulanya dijangkiti Covid-19 dan kemudian mengalami 'luka jantung' yang dilaporkan.


Panthers memulakan kempen kelayakan mereka untuk kejohanan 2023 di Ivory Coast menentang DR Congo pada 4 Jun sebelum bermain perlawanan kedua Kumpulan I di tempat sendiri menentang Mauritania empat hari kemudian.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama