-->

Mane membantu Senegal menewaskan Mesir dan layak ke Qatar

Mane membantu Senegal menewaskan Mesir dan layak ke Qatar. Sadio Mane menjaringkan penalti kemenangan dalam penentuan sepakan penalti untuk menghantar Senegal ke Piala Dunia 2022 selepas rakan sepasukan Liverpool Mohamed Salah terlepas sepakan penalti untuk Mesir.

Dalam ulangan final Piala Negara-Negara Afrika, Senegal bergembira pada wisel penamat selepas menang menerusi sepakan penalti, dengan pemain Mesir kecewa dan Salah - salah seorang pemain terbaik dunia - meninggalkan memikirkan ketidakhadirannya pada kejohanan November di Qatar.


Mane membantu Senegal menewaskan Mesir dan layak ke Qatar


Mane membantu Senegal menewaskan Mesir dan layak ke Qatar

Pusingan kedua perlawanan play-off di stadium baharu Senegal yang berkapasiti 50,000 tempat duduk itu berakhir 1-0 kepada tuan rumah dan agregat 1-1 selepas masa tambahan, menyebabkan perlawanan ke penentuan tegang dan dramatik.


Mane telah menjaringkan penalti yang memenangi Piala Negara-Negara dan penyerang The Reds itu membuat sepakan penalti sekali lagi selepas penjaga gol Edouard Mendy memberi kelebihan kepada Senegal dengan menyelamatkan daripada Mostafa Mohamed pada kedudukan 2-1.


Kapten Mesir Salah adalah salah seorang daripada empat pemain yang terlepas empat penalti pertama dalam penentuan sepakan yang ditandai dengan banyaknya tendangan laser hijau yang diarahkan kepada pemain dan penjaga gol pelawat.


Pemain Senegal, Boulaye Dia adalah penjaring gol tunggal dalam masa biasa - torehan selepas hanya empat minit dengan rembatan yang mengenai badan pertahanan Firaun, Hamdi Fathi.


Di tempat lain dalam play-off Piala Dunia Afrika, Ghana, Tunisia, Maghribi dan Cameroon juga merangkul kelayakan - dengan Nigeria, Mali, DR Congo dan Algeria semuanya tersingkir.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama