-->

Canada Layak ke Piala Dunia Lelaki Selepas 36 tahun.

Canada Layak ke Piala Dunia Lelaki Selepas 36 tahun. Kanada menewaskan Jamaica 4-0 untuk mara ke Piala Dunia lelaki pertama mereka dalam tempoh 36 tahun. Kemenangan di Toronto bermakna Kanada diberi jaminan untuk menamatkan saingan di salah satu daripada tiga tempat teratas dalam peringkat akhir kelayakan Concacaf ke Qatar 2022. Penampilan terakhir mereka di Piala Dunia ialah di Mexico 1986, di mana mereka menduduki tempat tercorot kumpulan tanpa menjaringkan gol.


Canada Layak ke Piala Dunia Lelaki Selepas 36 tahun.


Canada Layak ke Piala Dunia Lelaki Selepas 36 tahun.

Cyle Larin dan Tajon Buchanan meletakkan Kanada 2-0 pada separuh masa sebelum Junior Hoilett dan gol sendiri Adrian Mariappa mengesahkan kemenangan.


Ia membawa kepada sambutan meriah daripada orang ramai yang terjual habis di Padang BMO ketika Kanada merangkul kelayakan Piala Dunia untuk kali kedua sahaja.


Ketua jurulatih Kanada John Herdman mengetuai pemainnya dalam Viking Clap semasa mereka meraikannya

John Herdman, yang digambarkan meraikan bersama pasukan Kanadanya, dilantik sebagai ketua jurulatih pada 2018

Jurulatih Inggeris John Herdman, yang mengetuai pasukan wanita Kanada memenangi pingat gangsa Olimpik berturut-turut pada 2012 dan 2016, telah membimbing Les Rouges ke Qatar dalam kempen kelayakan pertamanya yang bertanggungjawab.

“Kami baru sahaja layak ke Piala Dunia, ini adalah negara bola sepak yang sah,” kata Herdman, yang kali terakhir bekerja di England sebagai jurulatih akademi di Sunderland lebih 20 tahun lalu.

"Apabila saya mula-mula mengambil alih dan saya berkata, 'Kami akan layak ke Piala Dunia', saya rasa mereka tidak mempercayai kami. Saya gembira untuk mereka kerana semua peminat ini telah menunggu dan menunggu dan menunggu, dan kekal bersama kami - dan kami akan pergi.

“Saya rasa negara ini tidak pernah percaya kepada kami kerana kami tidak memberi mereka apa-apa untuk dipercayai. Mereka percaya sekarang.

"Inilah masanya untuk semua orang menyokong bola sepak dan bersatu kerana kami boleh menjadi kuasa besar."


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama