-->

Barcelona Pecat Ronald Koeman Selepas Kalah dengan Rayo Vallecano

Barcelona Pecat Ronald Koeman Selepas Kalah dengan Rayo Vallecano. Ronald Koeman telah dipecat sebagai ketua jurulatih Barcelona selepas 14 bulan mengendalikan Barca di Nou Camp. Barca hanya memungut 15 mata daripada 10 perlawanan di La Liga dan sudah tewas dua kali dalam peringkat kumpulan Liga Juara-Juara musim ini.Mereka berada di tangga kesembilan, enam mata di belakang pendahulu bersama selepas tewas di Rayo Vallecano pada hari Rabu. Kekalahan itu adalah yang ketiga Barca dalam empat perlawanan terakhir mereka dan ia menyusuli kekalahan dalam Clasico Ahad kepada Real Madrid.


Barcelona Pecat Ronald Koeman Selepas Kalah dengan Rayo Vallecano


Barcelona Pecat Ronald Koeman Selepas Kalah dengan Rayo Vallecano


Dalam satu kenyataan, kelab Sepanyol itu berkata: "Presiden kelab itu, Joan Laporta, memaklumkan kepadanya [Koeman] mengenai keputusan itu selepas kekalahan menentang Rayo Vallecano.


"Ronald Koeman akan mengucapkan selamat tinggal kepada skuad pada hari Khamis."


Bekas bos Belanda, Everton dan Southampton, 58, hanya mampu membimbing juara Eropah lima kali itu ke tempat ketiga liga musim lalu.


Pemain Belanda itu tidak dibantu oleh masalah kewangan kelab yang ketara, yang mengakibatkan Lionel Messi keluar dan seterusnya berpindah ke Paris St-Germain pada Ogos.


Barcelona tidak dapat membelanjakan wang untuk pembelian baru pada musim panas, dengan Memphis Depay, Sergio Aguero dan Eric Garcia tiba sebagai perpindahan percuma dan penyerang Luuk de Jong menyertai secara pinjaman dari Sevilla.

Bercakap selepas kekalahan hari Rabu, Koeman berkata: "Ia [kedudukan liga Barcelona] mengatakan kami tidak sihat.


"Pasukan telah kehilangan keseimbangan dalam skuad, kehilangan pemain yang sangat berkesan, yang menunjukkan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini kelab lain telah mengukuhkan setiap musim dan kami tidak, yang juga menunjukkan."


Legenda kelab Xavi, bekas pemain tengah Barca yang kini pengurus pasukan Qatar Al Sadd, adalah antara pilihan untuk menggantikan Koeman.


Ia adalah kali pertama sejak September 1987 Barca tewas tiga perlawanan di tempat lawan berturut-turut tanpa menjaringkan gol - larian yang menyaksikan pengurus Inggeris Terry Venables dipecat.


Koeman memenangi Copa del Rey pada penghujung musim pertamanya tetapi Barca menamatkan saingan di belakang Atletico Madrid dan Real Madrid dalam La Liga dengan pungutan mata terendah sejak 2008.


Bekas bek tengah Belanda itu bermain untuk kelab Sepanyol itu antara 1989 dan 1995, membantu mereka meraih empat kejuaraan liga dan menjaringkan gol kemenangan pada perlawanan akhir Piala Eropah 1992.


Dia dibawa semula ke kelab pada Ogos 2020 sebagai ketua jurulatih oleh bekas presiden Josep Maria Bartomeu.


Ketua baharu Laporta, bagaimanapun, sering menjelaskan bahawa pemain Belanda itu bukan pelantikannya.


Kedua-dua mereka mempunyai hubungan yang tidak selesa, dan Koeman mengeluarkan kenyataan pada September meminta diberi masa untuk membina semula selepas kehilangan Messi dan rakan penyerang Antoine Griezmann pada musim panas.


Susulan kekalahan kepada Madrid pada hari Ahad, kereta Koeman dikepung oleh beberapa penyokong Barcelona, ​​yang kemudiannya ditolaknya sebagai "orang yang tidak berpendidikan".


Bercakap sebelum lawatan ke Rayo Vallecano, beliau berkata: "Ia adalah masalah sosial. Orang yang tidak berpendidikan yang tidak memahami peraturan dan nilai."

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama