-->

Brazil Panggil semula 8 pemain Liga Perdana Inggeris untuk kelayakan Piala Dunia

Brazil Panggil semula 8 pemain Liga Perdana Inggeris untuk kelayakan Piala Dunia.  Brazil telah memilih 8 pemain Liga Perdana untuk kelayakan Piala Dunia Oktober walaupun negara itu masih tersenarai dalam senarai merah perjalanan UK. Bulan lalu, kebanyakan kelab Inggeris enggan melepaskan pemain yang dipanggil oleh negara-negara Amerika Selatan. Pada masa ini sesiapa sahaja yang melancong ke Brazil dari UK mesti dikuarantin selama 14 hari ketika mereka tiba di negara ini dan 10 hari ketika mereka kembali ke UK.


Brazil Panggil semula 8 pemain Liga Perdana Inggeris untuk kelayakan Piala Dunia


Brazil Panggil semula 8 pemain Liga Perdana Inggeris untuk kelayakan Piala Dunia

Tetapi FA Brazil mengatakan "perbincangan positif" telah diadakan mengenai pengecualian perjalanan.


Duo Liverpool, Alisson dan Fabinho, Manchester City Ederson dan Gabriel Jesus, pemain pertahanan Chelsea, Thiago Silva, pemain tengah Manchester United, Fred, penyerang Leeds, Raphinha dan pemain pertahanan Tottenham, Emerson Royal, semuanya dipanggil untuk pertandingan melawan Venezuela, Colombia dan Uruguay.


Bekas pemain tengah Middlesbrough, Juninho Paulista, penyelaras pasukan kebangsaan Brazil, mengatakan bahawa lapan pemain yang berpangkalan di England telah dipanggil dengan keyakinan bahawa perjanjian akan dibuat minggu depan yang membolehkan pemain menghindari sekatan perjalanan.


"Kami telah mengadakan banyak pertemuan positif dengan Fifa, Liga Perdana dan kerajaan Britain, dan kami yakin akan ada penyelesaian positif minggu depan," katanya. "Itulah sebabnya kami memanggil mereka."


Persekutuan bola sepak Brazil perlu mencapai perjanjian terpisah dengan pihak berkuasa kesihatan negara itu untuk mengecualikan pemain yang berpangkalan di England dari karantina semasa mereka tiba.


Pada bulan Ogos Liga Perdana mengeluarkan pernyataan yang mengatakan bahawa kelab-kelabnya telah "dengan berat hati tetapi sebulat suara" memutuskan untuk tidak melepaskan pemain untuk perlawanan di negara-negara senarai merah semasa rehat antarabangsa September.


Namun, empat pemain, Emiliano Buendia dan Emiliano Martinez dari Aston Villa, dan Giovani lo Celso dan Cristian Romero dari Tottenham, melakukan perjalanan ke Argentina untuk bergabung dengan pasukan kebangsaan mereka.


Tetapi itu menyebabkan adegan-adegan lucu di Arena Korintus Sao Paulo ketika kelayakan Piala Dunia Brazil v Argentina ditinggalkan setelah lima minit ketika pegawai kesihatan Brazil datang ke lapangan untuk menghentikan perlawanan, dengan mengatakan empat pemain yang berpangkalan di England untuk Argentina harus dikuarantin .


Walaupun ada rungutan yang dibuat oleh persekutuan bola sepak Brazil, dan juga dari Mexico, Paraguay dan Chile kerana Liga Perdana Inggeris tidak melepaskan pemain untuk perlawanan, semua pemain yang terlibat dibenarkan bermain perlawanan seterusnya untuk kelab mereka.


Fifa mempunyai kuasa untuk menguatkuasakan penggantungan lima hari untuk pemain yang tidak dilepaskan untuk bermain untuk pasukan kebangsaan mereka.


Brazil telah memenangi kesemua lapan kelayakan mereka setakat ini dan ketinggalan enam mata dari Argentina di tangga teratas kumpulan kelayakan Amerika Selatan untuk Qatar 2022.


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama