-->

10 Fakta Menarik Kemenangan Itali Mengalahkan England

10 Fakta Menarik Kemenangan Itali Mengalahkan England. Sebentar tadi, pasukan Itali baru saja memenangi perlawanan Final Euro 2020 dengan mengalahkan England menerusi sepakan Penalti. Perlawanan ini menjadi sangat penting buat kedua-dua pasukan kerana masing-masing memburu kejuaraan setelah sekian lama tidak berbuat demikian. England menjaringkan gol seawal minit ke 2 menerusi pemain pertahanan Luke Shaw dan Itali pula menjaringkan gol pada minit ke 68 menerusi Bonucci pemain veteran juga yang bermain di pertahanan. Keputusan seri dalam masa sebenar mengheret perlawanan ke penentuan penalti. Berikut merupakan 10 Fakta Menarik Kemenangan Itali Mengalahkan England.


10 Fakta Menarik Kemenangan Itali Mengalahkan England



10 Fakta Menarik Kemenangan Itali Mengalahkan England

1. Pasukan kebangsaan Itali memenangi kejuaraan Piala Eropah kedua. Gli Azzurri harus menunggu selama 53 tahun setelah memenangi kali pertama di Euro 1968.

2. Pasukan kebangsaan Itali setakat ini mengumpulkan enam gelaran kejohanan utama. Perinciannya adalah empat gelaran Piala Dunia dan dua gelaran Euro.

3. Euro 2020 adalah final kedua dengan pemenang memutuskan penalti selepas edisi 1976.

4. Gianluigi Donnarumma menjadi penjaga gol termuda ketiga yang muncul dalam final Euro pada usia 22 tahun 136 hari.

5. Gianluigi Donnarumma menjadi penjaga gol kedua setelah Peter Schmeichel memenangi anugerah Pemain Terbaik Tahun Ini.

6. Leonardo Bonucci adalah pemain Itali dengan penampilan paling banyak di Euro dengan 18 perlawanan.

7. Gol yang dijaringkan oleh Luke Shaw menentang pasukan kebangsaan Itali dalam 1 minit 57 saat menjadi gol terpantas di final dalam sejarah Euro.

8. Bukayo Saka menjadi pemain termuda keempat yang muncul dalam final Euro pada usia 19 tahun 309 hari. Pemain pasukan kebangsaan England mengikuti jejak Renato Sanches (2016), Cristiano Ronaldo (2004), dan Antoliy Baidachniy (1972).

9. Leonardo Bonucci menjadi pemain tertua yang menjaringkan gol di final Euro pada 34 tahun 71 hari.

10. Pasukan kebangsaan Britain adalah pasukan yang paling banyak kehilangan penalti di Euro, empat kali.

Sumber: Opta


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama