-->

Fifa mengatakan pemain yang bertanding dalam Liga Super Eropah akan dilarang daripada pertandingan antarabangsa

Pemain yang bertanding dalam Liga Super Eropah akan dilarang dari pertandingan antarabangsa, kata badan pemerintah bola sepak dunia, Fifa. Fifa dan enam gabungan, termasuk Uefa, mengulangi bahawa pertandingan seperti itu "tidak akan dikenali".

Fifa mengatakan pemain yang bertanding dalam Liga Super Eropah akan dilarang daripada pertandingan antarabangsa


Perbincangan telah berlangsung mengenai konsep 'ahli sahaja', yang boleh menjadi ancaman bagi Liga Juara-Juara. Bekas presiden Barcelona Josep Maria Bartomeu mengatakan dia telah menerima cadangan untuk kelab itu bergabung dengan Liga Super.


Fifa mengatakan dalam satu kenyataan: "Mengingat spekulasi media baru-baru ini mengenai penciptaan 'Liga Super Eropah' yang dibuat oleh beberapa kelab Eropah, Fifa dan enam gabungan (AFC, CAF, Concacaf, Conmebol, OFC dan Uefa) sekali lagi akan ingin mengulangi dan menekankan bahawa pertandingan seperti itu tidak akan diiktiraf oleh Fifa atau gabungan masing-masing.


"Mana-mana kelab atau pemain yang terlibat dalam pertandingan seperti itu tidak akan dibenarkan untuk menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh Fifa atau gabungan mereka masing-masing."


Fifa juga menyatakan bahawa Piala Dunia Kelabnya, baik dalam bentuk penyamaran semasa dan masa depan, dan pertandingan masing-masing gabungan adalah satu-satunya pertandingan kelab yang diiktiraf.


Badan pemerintah merancang untuk memperluas Piala Dunia Kelabnya untuk merangkumi 24 pasukan dari enam gabungan. Acara yang akan datang di Qatar, ditunda dari tahun 2020, akan menampilkan enam pasukan.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama