-->

5 fakta menarik mengenai kekalahan memalukan Chelsea kepada Manchester City.

5 fakta menarik mengenai kekalahan memalukan Chelsea kepada Manchester City. Jurulatih Chelsea Frank Lampard berada dalam situasi yang goyah disebabkan kekalahan The Blues dalam perlawanan menentang Manchester City dengan skor 1-3.

5 fakta menarik mengenai kekalahan memalukan Chelsea kepada Manchester City.


Enam perlawanan terakhir telah dicatat, Chelsea hanya menang sekali, seri sekali dan selebihnya selalu kalah. Ketika bertemu Manchester City, Timo Werner dan rakan-rakannya betul-betul ketinggalan 0-3.

Manchester City membuka jaringan menerusi gol Ilkay Gundogan pada minit ke-18. Phil Foden dengan cepat menggandakannya pada minit ke-21. Kevin De Bruyne menyumbang gol ketiga pada minit ke-34.

Chelsea hanya mampu membalas satu gol pada akhir perlawanan menerusi aksi Callum Hudson-Odoi, sayangnya tidak ada masa untuk menjaringkan gol seterusnya.

5 fakta menarik mengenai kekalahan memalukan Chelsea kepada Manchester City.

- Chelsea telah mengalami banyak kekalahan dalam enam perlawanan terakhir Liga Perdana mereka (1 kemenangan, 1 seri, 4 kekalahan). Jumlah empat kekalahan sama dengan jumlah 23 perlawanan sebelumnya (14 kemenangan, 5 seri, 4 kekalahan).


-Sejak kekalahan 0-2 kepada Tottenham pada November 2020, setelah itu Manchester City telah memenangi lima dari tujuh perlawanan Liga Perdana mereka (seri dua). Jumlah mata City dalam tempoh ini: 17 mata dan hanya Manchester United (20).


- Pemain Kevin de Bruyne telah menjaringkan gol dalam empat perlawanan Liga Perdana menentang Chelsea sejak meninggalkan Blues. Secara keseluruhan, keempat gol paling banyak dijaringkan ketika bekas pemain itu bertemu Chelsea.


-Ilkay Gundogan menyumbang kepada gol pembukaan Manchester City sebanyak tiga kali dalam empat perlawanan terakhir EPL. Sekarang dia telah menjaringkan lebih banyak gol daripada yang dia lakukan sepanjang musim lalu (2 gol dalam 31 perlawanan).


-Penyerang Chelsea Timo Werner masih belum menjaringkan gol dalam 12 perlawanan di semua pertandingan, gol ketiga terpanjang dalam kariernya di liga: 23 perlawanan berturut-turut pada 2014 dan 25 perlawanan berturut-turut pada 2014-15, keduanya sebagai pemain Stuttgart.

Sumber: BBC

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama