-->

10 Fakta Menarik Ketika Manchester United Mengalahkan Liverpool di Piala FA

10 Fakta Menarik Ketika Manchester United Mengalahkan Liverpool di Piala FA. Awal pagi tadi, Manchester United telah menewaskan pasukan Liverpool untuk saingan dalam Piala FA 2021. Dalam perlawanan ini, dua gol Mohamed Salah gagal memberikan kemenangan kepada Liverpool. Sebaliknya, gol masing-masing dari sepakan percuma Mason Greenwood, Marcus Rashford dan Bruno Fernandes memastikan Manchester United menang 3-2.


10 Fakta Menarik Ketika Manchester United Mengalahkan Liverpool di Piala FA


10 Fakta Menarik Ketika Manchester United Mengalahkan Liverpool di Piala FA


1. Manchester United telah menyingkirkan Liverpool dari Piala FA buat kali ke-10 dalam sejarah pertandingan. Hanya Liverpool (12 kali kekalahan Everton) yang mengalahkan pasukan tertentu lebih banyak kali (termasuk final).


2. Liverpool hanya menang satu daripada 15 perlawanan terakhir mereka di Old Trafford dalam semua pertandingan (empat seri dan 10 kekalahan) dan tidak menang dalam lapan perlawanan terakhir mereka (seri empat dan kalah empat kali).


3. Manchester United telah memenangi setiap lapan perlawanan terakhir mereka di Piala FA. Hanya dari tahun 1908 hingga 1912 mereka mendapat kemenangan yang lebih baik di tempat sendiri dalam pertandingan ini (9 perlawanan).


4. Liverpool adalah juara Liga Perdana yang memerintah pertama yang tersingkir dari Piala FA pada pusingan keempat sejak Manchester City pada 2014/2015.


5. Liverpool telah kalah dua perlawanan berturut-turut dalam semua pertandingan untuk pertama kalinya sejak Mac 2020.


6. Roberto Firmino memberikan bantuan untuk gol Mohamed Salah sebanyak 18 gol dalam semua pertandingan untuk Liverpool. Jumlah ini adalah yang paling banyak dalam pasukan Liverpool sejak penjagaan Jurgen Klopp. Sejak pertama kali bermain bersama pada 2017/2018, jumlah 18 gol juga menjadi yang tertinggi di antara mana-mana pemain dalam pasukan Liga Perdana untuk semua pertandingan.


7. Mason Greenwood menjaringkan gol pertamanya untuk Manchester United dalam jangka masa sebelas perlawanan dalam semua pertandingan. Mengakhiri trend tidak menjaringkan gol terpanjang untuk pemain bersama pasukan. Berusia 19 tahun dan 115 hari, dia adalah pemain termuda Manchester United yang menjaringkan gol menentang Liverpool sejak Wayne Rooney pada Januari 2005 di Liga Perdana (19 tahun 83 hari).


8. Marcus Rashford telah menjaringkan lebih banyak gol di Old Trafford menentang Liverpool daripada yang dia buat berbanding lawan lain di rumah untuk Manchester United (4 gol).


9. Sejak debutnya di Manchester United pada Februari 2020, Bruno Fernandes telah menjaringkan lebih banyak gol daripada pemain lain untuk kelab Liga Perdana Inggeris (28 gol).


10. Tidak ada pemain yang menjaringkan lebih banyak gol untuk kelab Liga Perdana di semua pertandingan musim ini daripada Salah untuk Liverpool (19 gol, setara dengan Harry Kane).


Sumber: BBC


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama