-->

AFC Luluskan Permohonan Qatar Beraksi di Kelayakan Piala Dunia Zon Eropah

AFC Luluskan Permohonan Qatar Beraksi di Euro 2021. Kuala Lumpur: Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) telah meluluskan negara Qatar untuk bermain melawan pasukan dalam Kumpulan A Kelayakan Piala Dunia FIFA Eropah pada tahun 2021 untuk membolehkan juara Piala Asia AFC lebih banyak pengalaman antarabangsa.


AFC Luluskan Permohonan Qatar Beraksi di Kelayakan Piala Dunia Zon Eropah


Langkah ini membolehkan Qatar, yang layak secara automatik sebagai tuan rumah untuk Piala Dunia FIFA 2022 dan oleh itu tidak bermain di Pusingan Akhir Kelayakan Asia AFC, untuk meneruskan perkembangan bola sepak mereka sebagai persiapan untuk kejohanan ini dan pengaturannya juga telah disetujui oleh UEFA dan FIFA.


"Memandangkan Qatar sudah layak ke Piala Dunia FIFA 2022 sebagai tuan rumah, UEFA telah mengundang mereka untuk bergabung dengan pasukan Kumpulan A untuk membantu skuad mereka mempersiapkan kejuaraan," baca pernyataan UEFA.


H.E. Sheikh Hamad bin Khalifa bin Ahmed al-Thani, Presiden Persatuan Bola Sepak Qatar, mengatakan: “Kami sangat gembira bahawa Qatar akan menyertai dalam pertandingan kelayakan UEFA untuk Piala Dunia FIFA berikutnya, yang negara kita banggakan menjadi tuan rumah. Bermain perlawanan dalam Kumpulan A menentang pasukan berkualiti tinggi memberikan pasukan kebangsaan kami asas yang baik ketika kami meneruskan perjalanan persiapan menjelang 2022. "


Dia menambahkan: "Pasukan kami telah membuat kemajuan besar dalam beberapa tahun terakhir, termasuk memenangi Piala Asia AFC pada tahun 2019, dan kami bertekad untuk menunjukkan kemajuan yang telah kami buat dan bakat yang dimiliki oleh negara kami ketika menjadi tuan rumah Piala Dunia FIFA pertama di Timur Tengah dan Dunia Arab pada tahun 2022. "


Qatar akan menentang Portugal, Serbia, Republik Ireland, Azerbaijan dan Luxembourg yang membentuk Kumpulan A dalam Kelayakan Eropah Piala Dunia UEFA FIFA. Mereka juga akan bermain di CONMEBOL Copa America dan CONCACAF's Gold Cup pada tahun 2021.


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama