-->

GAYA HIDUP SIHAT DENGAN BERSUKAN !

GAYA HIDUP SIHAT DENGAN BERSUKAN !  ||  Pernah tak kita terfikir nak mempunyai badan yang sihat dan cergas . atau kita mempunyai masalah dalam menguruskan diri. Sibuk dengan kerja sampai tidak sempat nak bersenam . aku ada jaln penyelesaian buat korang semua . Gaya hidup sihat adalah amat penting bagi kita terutamanya apabila kita meningkat usia. Kita tak mahu, satu hari kita terlebih berat badan dek kerana masa muda kita tidak di gunakan dengan sebaiknya .GAYA HIDUP SIHAT DENGAN BERSUKAN !

Ada banyak teknik gaya hidup sihat dan kali ini aku pilih untuk berkongsi mengenai gaya hidup sihat dengan bersukan . Aku tahu ramai di antara kita sibuk dengan pekerjaan dan menguruskan hal rumah tangga . jadi masa untuk bersukan agak kurang dan kadang-kadang tiada langsung peruntukan untuk bersenam dalam jadual harian kita.


GAYA HIDUP SIHAT DENGAN BERSUKAN !


Kita ambil petua mudah, iaitu bersenam sehari sekali . kalau dalam sehari korang masih ada waktu ,isikan waktu tersebut dengan bersenam . pilih lah waktu mana yang korang suka untuk bersenam tetapi pastikan sebelum bersenam korang kena warm up dulu. kalau korang bersenam pada waktu tengah hari maka , jangka masa warm up mungkin singkat berbanding kalau korang bersenam pada waktu pagi,petang dan malam.

ingat ! warm up tak sama dengan streching !

Kalau tiada waktu dalam sehari, pilihlah satu waktu dalam masa seminggu . maksudnya seminggu sekali korang mesti bersenam. aku cadangkan pilih hari sabtu atau ahad. kalau korang take time untuk recovery dari penat, maka hari sabtu memang sesuai untuk korang bersenam . sebabnya korang boleh berehat pada hari ahad . terpulang pada masing-masing . aku tak mau specifickan hari dan waktu sebabnya kehidupan kita ni berbeza dan tak salah pun kalau kita pilih masa yang kita selesa dengannya .

Kesimpulannya, kita kena bersenam dan bersukan. kalau tidak, badan akan cepat letih dan tidak bermaya. jangan abaikan Gaya Hidup sihat dengan bersukan kerana kita tidak tahu apa yang ada dalam diri kita. mungkin ada yang berlebihan di dalam badan dan dengan cara bersukan dapat mengembalikannya kepada normal. selamat bersukan ! GAYA HIDUP SIHAT DENGAN BERSUKAN !

Sekian.









Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama