Indonesia dibantai Libya Dalam Perlawanan Persahabatan Sebelum Piala Asia

Pasukan kebangsaan Indonesia mengalami kekalahan besar 0-4 kepada Libya dalam perlawanan ujian menjelang Piala Asia 2023 di Antalya, Selasa (2/1).

Pada separuh masa pertama, pasukan kebangsaan Indonesia dan Libya mempamerkan perlawanan terbuka. Kedua-dua pasukan saling menyerang bergantung pada kelajuan.


Libya berjaya menamatkan separuh masa pertama dengan mendahului 1-0. Gol Libya dijaringkan oleh kapten, Ahmad Ekrawa.


Ekrawa menjaringkan gol selepas dapat membaca bola liar yang bergolek selepas Wahyu Prasetyo cuba memotong bola yang masuk ke dalam kotak penalti. Ekrawa melepaskan tembakan keras dari jarak dekat dan Syahrul Trisna tidak dapat menahannya.


Indonesia di bantai Libya Dalam Perlawanan Persahabatan Sebelum Piala Asia



Kesilapan pasukan kebangsaan Indonesia pada separuh masa pertama ialah mereka sering tergesa-gesa apabila serangan telah memasuki kotak penalti. Di bahagian pertahanan, Pasukan Kebangsaan Indonesia juga sering mengalami kesukaran menangani hantaran terobosan dari bahagian tepi padang yang menuju ke kotak penalti.


Memasuki separuh masa kedua, Shin Tae Yong membuat pusingan besar. Justin Hubner, Jordi Amat, Ivar Jenner, Witan Sulaeman, Egy Maulana Vikri, Marselino Ferdinan dan Adam Alis antara pemain yang diperkenalkan.


Pasukan kebangsaan Indonesia kemudiannya mempunyai peluang yang baik untuk menjaringkan gol pada permulaan separuh masa kedua. Hantaran bola Witan diteruskan dengan rembatan kencang Adam Alis. Penjaga gol Libya dapat menepis bola dan kemudian bola terkena tiang gol.


Ekrawa kemudian membalas dengan gol yang dijaringkan menerusi tandukan daripada sepakan sudut. Bagaimanapun, gol itu dibatalkan oleh pengadil.


Usaha Libya untuk menggandakan jaringan akhirnya membuahkan hasil pada minit ke-58. Bermula dari kesilapan Justin Hubner, Libya dapat mengawal bola di kawasan pertahanan Indonesia.


Omar Alkhoja kemudian menerima bola liar di dalam kotak penalti. Di bawah seliaan Justin Hubner, Omar Alkhoja mampu menggegarkan gawang Indonesia.


Sepanjang separuh masa kedua, Pasukan Kebangsaan Indonesia boleh dikatakan lebih dominan dalam penguasaan bola. Hantaran pendek yang ditunjukkan boleh berfungsi dengan baik. Ivar Jenner dan Marselino Ferdinan yang mengawal bahagian tengah juga berjaya mengawal aliran bola. Namun sehingga perlawanan memasuki 20 minit akhir, pasukan kebangsaan Indonesia masih belum dapat menjaringkan gol.


Ketika Pasukan Kebangsaan Indonesia terus mengasak, Libya berjaya menambah satu lagi gol. Nouradin El Gelaib dapat mengambil kesempatan daripada kesilapan Justin Hubner di bahagian belakang. Libya mendahului 3-0 pada minit ke-89.


Libya kemudian menambah gol pada masa kecederaan. Al Qijdar melakukan rembatan dari tengah padang mengambil kesempatan daripada kesilapan hantaran Jordi Amat. Bola meluncur lancar ke dalam gawang.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama