-->

Bayer Leverkusen menandatangani pemain tengah Switzerland dari Arsenal dengan harga £21.4m

 Granit Xhaka telah meninggalkan Arsenal untuk menyertai kelab Jerman Bayer Leverkusen dalam perjanjian 25 juta euro (£21.4 juta).


Pemain tengah Switzerland, 30, telah menandatangani perjanjian lima tahun dengan kelab Bundesliga itu.


Xhaka, yang menyertai Gunners pada 2016 dan menjadi kapten buat seketika pada 2019, mempunyai baki setahun dalam kontraknya tetapi dijangka meninggalkan kelab itu pada musim panas ini.


Arsenal hampir menandatangani pemain tengah England Declan Rice dalam perjanjian rekod British dari West Ham.


Xhaka menjaringkan 23 gol dalam 297 penampilan untuk The Gunners, membantu mereka memenangi Piala FA dua kali dan menamatkan saingan di tempat kedua Liga Perdana musim lalu.


Dia menjaringkan dua gol semasa perlawanan terakhir musim ini, kemenangan 5-0 di tempat sendiri menentang Wolves, sebelum diberi tepukan gemuruh apabila dia digantikan pada lewat.


Itu sangat berbeza dengan konfrontasi marah dengan penyokong Arsenal selepas digantikan menentang Crystal Palace pada Oktober 2019, selepas itu dia mengakui hampir meninggalkan kelab itu.


Bayer Leverkusen menandatangani pemain tengah Switzerland dari Arsenal dengan harga £21.4m



Itu menyebabkan dia dilucutkan jawatan kapten - lebih sebulan selepas dia diberikan lilitan oleh pengurus ketika itu Unai Emery.


Arsenal menolak bidaan 15 juta euro (£12.9 juta) untuk Xhaka dari Roma pada 2021 dan kemudian pada musim panas itu dia menandatangani lanjutan kontrak setahun hingga 2024.


Xhaka sebelum ini menghabiskan empat tahun bermain di Bundesliga untuk Borussia Monchengladbach, yang dia tinggalkan untuk menyertai Gunners dengan bayaran £35 juta yang dilaporkan pada 2016.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama