-->

Chelsea sedang berbincang dengan bekas bos Tottenham untuk menjadi pengurus baharu

Chelsea sedang dalam perbincangan lanjut untuk menjadikan bekas bos Tottenham Mauricio Pochettino sebagai pengurus baharu mereka.

Pemain Argentina itu, yang pekerjaan terbarunya di Paris St-Germain, berminat dengan peranan itu tetapi lebih banyak rundingan akan dilakukan sebelum sebarang perjanjian dimuktamadkan.


Chelsea sedang berbincang dengan bekas bos Tottenham




Chelsea mahukan penyelesaian yang cepat dan percaya mereka berada di penghujung proses ketika mereka mencari pengganti tetap untuk Graham Potter.


Pochettino, 51, akan mengambil alih daripada pengurus sementara Frank Lampard.


Bekas pemain tengah England itu mengambil alih tugas The Blues selepas mereka memecat Potter pada awal April, tetapi telah tewas kesemua empat perlawanannya.


Ia belum diketahui sama ada Pochettino, yang telah tidak bekerja sejak PSG memecatnya pada Julai 2022, akan mengambil alih serta-merta atau sama ada Lampard akan kekal seperti yang dirancang sehingga akhir musim.


Pemain Argentina itu berkata tidak kepada pendekatan awal daripada Chelsea, tetapi kini kelab itu gembira untuk memberikannya lebih banyak kawalan ketika dia mencari pekerjaan yang membolehkannya memberi input dan impak selain daripada memilih pasukan utama.


Chelsea mengadakan perbincangan dengan bekas bos Bayern Munich, Julian Naglesmann sebelum dia tersingkir.


Bekas pengurus Sepanyol dan Barcelona, ​​Luis Enrique pernah menjadi antara pencabar, dan bos Burnley, Vincent Kompany, yang telah membimbing pasukan Turf Moor itu ke promosi ke Liga Perdana musim ini, juga berada dalam senarai pendek.


Pochettino mengendalikan Spurs selama lima tahun dari 2014 dan membawa mereka ke final Liga Juara-Juara 2019, yang mana mereka tewas kepada Liverpool.


Dia dipecat pada November 2019 selepas mereka membuat permulaan mengecewakan pada kempen berikut - mereka berada di tangga ke-14 dalam Liga Perdana pada masa pemergiannya.


Pochettino juga membimbing Spurs ke final Piala Liga pada 2015 dan kedua dalam Liga Perdana pada 2016-17, dengan Chelsea memenangi kedua-dua pertandingan.


Dia juga pernah menjadi pengurus Tottenham semasa perlawanan terkenal menentang Chelsea pada Mei 2016 di mana pasukannya menerima sembilan kad kuning, dan tuan rumah tiga kad.


Spurs mendahului 2-0 di Stamford Bridge, tetapi terikat dengan keputusan seri 2-2 - keputusan yang menamatkan harapan gelaran mereka dan mengesahkan Leicester City sebagai juara Liga Perdana.


Pochettino telah dikaitkan dengan kepulangan ke Tottenham selepas Antonio Conte pergi pada Mac, tetapi sebaliknya kelihatan bersedia untuk menyertai saingan London mereka.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama