-->

Chelsea menamatkan kemarau gol tetapi masih tewas

 Pemain remaja Julio Enciso menjaringkan gol kemenangan menakjubkan ketika Brighton bangkit dari ketinggalan untuk menewaskan Chelsea dalam Liga Perdana dalam perlawanan pertama Frank Lampard di tempat sendiri sejak dilantik semula sebagai pengurus Blues.


Penyerang Paraguay Enciso, 19, meledak ke sudut atas dari jarak 35 ela untuk membantu Brighton meneruskan dorongan kelayakan Eropah.

Chelsea menamatkan kemarau gol tetapi masih tewas


Pemain gantian Danny Welbeck telah menyamakan kedudukan di Stamford Bridge selepas serangan melencong Conor Gallagher memberikan Chelsea pendahuluan bertuah.


Brighton kekal di tempat ketujuh dalam jadual dan Chelsea di tangga ke-11.

Enciso menjadi anak muda Brighton terbaharu yang menjadi tajuk utama apabila tawaran bijak mereka dalam jendela perpindahan terus membantu mereka naik ke tangga teratas.


Dia menyertai dengan bayaran £9.5m yang dilaporkan dari kelab Paraguay Libertad Asuncion pada musim panas dan perlahan-lahan telah dimasukkan ke dalam bahagian sisi.


Dia sebelum itu terkena tiang dari sudut yang ketat sejurus selepas permulaan semula dengan Welbeck tidak dapat melantun pulang.


Kekalahan kontroversi Brighton kepada Tottenham Sabtu lalu menamatkan rekod tanpa kalah tujuh perlawanan mereka, tetapi mereka mendominasi di barat London walaupun selepas melepaskan gol pembukaan.


Pemain remaja Evan Ferguson menerjah palang pada minit kelapan, manakala Kaoru Mitoma menyelamat rendah cemerlang daripada penjaga gol Chelsea, Kepa Arrizabalaga pada pertengahan babak pertama.


Yang membimbangkan bagi Brighton, Ferguson yang berada dalam prestasi terbaik mendarat dengan kekok pada buku lali selepas tandukannya dialihkan ke atas palang oleh Kepa.


Dia digantikan oleh Welbeck pada minit ke-39 dan tiga minit kemudian bekas penyerang Manchester United dan Arsenal itu pantas menanduk masuk hantaran lintang Pascal Gross di tiang gawang.


Kemenangan itu melonjakkan Brighton kepada satu mata dari Aston Villa yang berada di tempat keenam, setelah bermain kurang dua perlawanan.


Mereka menentang United dalam separuh akhir Piala FA di Wembley pada 23 April.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama