-->

Cristiano Ronaldo meraikan rekod dunianya

 Cristiano Ronaldo meraikan penampilan antarabangsanya yang ke-197 rekod dunia dengan menjaringkan dua gol ketika Portugal membelasah Liechtenstein pada aksi pembukaan kelayakan Euro 2024.


Pemain berusia 38 tahun itu kini telah menjaringkan rekod lelaki 120 gol antarabangsa.

Cristiano Ronaldo meraikan rekod dunianya


Dia membuat penampilan sulung antarabangsa pada 2003 dan di Qatar tahun lepas menjadi pemain pertama yang menjaringkan gol dalam lima Piala Dunia.


Ronaldo menambah jumlah golnya dengan sepakan penalti pada separuh masa kedua sebelum menemui sudut atas dengan sepakan percuma.


Penyerang itu - kini bermain di Arab Saudi untuk Al Nassr - telah kecewa di depan gawang pada babak pertama, menyuluh peluang yang jelas melepasi palang dengan tuan rumah hanya melakukan percubaan Joao Cancelo yang melencong sebagai ganjaran atas penguasaan mereka. .


Bagaimanapun, Bernardo Silva menggandakan kelebihan mereka sejurus selepas dimulakan semula dengan percubaan rendah ke sudut bawah, sebelum Ronaldo menyerlah apabila dia mencapai satu lagi pencapaian dengan cara yang baik, di samping menjadi pemain pertama yang menjaringkan 100 gol dalam pertandingan antarabangsa yang kompetitif.


Ronaldo telah bergerak sama dengan penyerang Kuwait Bader Al-Mutawa pada 196 penampilan di Piala Dunia tetapi terdapat tanda tanya mengenai masa depan antarabangsanya selepas Portugal disingkirkan oleh Maghribi pada peringkat suku akhir.


Pemenang Ballon d'Or lima kali itu mendapati dirinya digugurkan daripada kesebelasan utama Portugal pada kejohanan itu tetapi mewajarkan pemilihannya sebagai kapten dalam perlawanan pertama pengurus baharu Roberto Martinez.


Ronaldo terus mencipta sejarah

Rekod terkini Ronaldo hanya mengukuhkan lagi statusnya sebagai antara pemain terhebat sepanjang zaman.


Kerjaya cemerlangnya telah menyaksikan dia memenangi tujuh kejuaraan liga domestik, 11 trofi domestik utama lain, lima Liga Juara-Juara, empat Piala Dunia Kelab dan satu Kejohanan Eropah.


Bekas penyerang Sporting Lisbon, Manchester United, Real Madrid dan Juventus itu juga telah dinobatkan sebagai Pemain Lelaki Terbaik Fifa sebanyak dua kali.


Pada bulan November, dia menjadi pemain pertama yang menjaringkan 800 gol kerjaya peringkat tertinggi dan dia juga memegang pelbagai rekod individu lelaki lain untuk kedua-dua kelab dan negara termasuk:


Gol Liga Juara-Juara terbanyak (140)

Kebanyakan penampilan Liga Juara-Juara (183)

Kemenangan Liga Juara-Juara terbanyak (5)

Satu-satunya pemain yang menjaringkan gol dalam tiga perlawanan akhir Liga Juara-Juara

Muncul dalam kebanyakan perlawanan akhir Kejohanan Eropah (5)

Gol terbanyak dalam perlawanan akhir Kejohanan Eropah (14)

Kebanyakan gol akhir Euro dan Piala Dunia digabungkan (22)

Gol antarabangsa terbanyak dalam bola sepak dunia (120)

Kebanyakan matlamat antarabangsa dalam perlawanan kompetitif (100)

Pemain pertama yang menjaringkan 10 hatrik dalam bola sepak antarabangsa lelaki

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama