-->

Bayern Munich memecat pengurus dan melantik Thomas Tuchel

 Bayern Munich telah memecat pengurus Julian Nagelsmann selepas kurang dua tahun mengendalikan dan melantik Thomas Tuchel sebagai penggantinya sehingga 2025.


Pasukan Jerman itu telah memenangi 10 kejuaraan Bundesliga yang lalu dan menduduki tempat kedua dalam carta musim ini - satu mata di belakang pendahulu Borussia Dortmund.


Mereka menewaskan Paris St-Germain untuk mara ke suku akhir Liga Juara-Juara, di mana mereka akan menentang Manchester City.

Bayern Munich memecat pengurus dan melantik Thomas Tuchel


Tuchel, 49, dipecat oleh kelab Liga Perdana Inggeris, Chelsea pada September.


Dia menggantikan Nagelsmann dengan kontrak sehingga 30 Jun 2025 dan akan menjalani latihan buat kali pertama pada hari Isnin.


Konflik & musuh - sebab Bayern memecat Nagelsmann

Ketua Eksekutif Bayern, Oliver Kahn berkata: "Apabila kami menandatangani Julian Nagelsmann pada musim panas 2021, kami yakin kami akan bekerjasama dengannya dalam jangka masa panjang - dan itu adalah matlamat kami semua sehingga akhir.


“Tetapi sekarang kami telah membuat kesimpulan bahawa kualiti dalam skuad kami - walaupun gelaran Bundesliga tahun lalu - semakin kurang kerap ditonjolkan.


"Selepas Piala Dunia, kami bermain kurang berjaya dan kurang menarik. Turun naik besar dalam prestasi telah menimbulkan keraguan pada gol kami untuk musim ini, tetapi juga matlamat kami untuk masa depan.


"Itulah sebabnya kami bertindak sekarang. Secara peribadi dan bagi pihak Bayern, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Julian dan pasukan bimbingannya, dan mendoakan semua yang terbaik untuk masa depan."


Nagelsmann, 35, menyertai Bayern selepas berkhidmat di RB Leipzig dan memenangi liga dengan lapan mata pada musim pertamanya sebagai pengurus. Dia juga mengetuai pasukan itu untuk memenangi Piala Super Jerman berturut-turut.


Tetapi kekalahan 2-1 oleh Bayer Leverkusen pada hari Ahad menyebabkan mereka hanya memperoleh lima kemenangan daripada 10 perlawanan liga terakhir mereka.


Penolong jurulatih Dino Toppmoller, Benjamin Gluck dan Xaver Zembrod juga telah meninggalkan kelab itu.


Tuchel memenangi Liga Juara-Juara bersama Chelsea pada Mei 2021 - satu daripada tiga trofi yang dimenangi dalam 20 bulan di Stamford Bridge - dan telah dipilih sebagai Jurulatih Terbaik Dunia selepas kempen itu.


Tetapi pemain Jerman itu, juga bekas Borussia Dortmund dan Paris St-Germain, dipecat pada hari ke-100 pemilik Chelsea, Todd Boehly, selepas kekalahan 1-0 kepada Dinamo Zagreb dalam Liga Juara-Juara.


Perlawanan seterusnya Bayern menentang pendahulu liga Dortmund pada hari Sabtu, 1 April.

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama