-->

Perlawanan Brazil vs Argentina DiTUNDA Selepas Pegawai Kesihatan Serbu Padang.

Perlawanan Brazil vs Argentina DiTUNDA Selepas Pegawai Kesihatan Serbu Padang. Kelayakan Piala Dunia Brazil dan Argentina ditunda selepas hanya beberapa minit dimulakan pada hari Ahad setelah pegawai kesihatan Brazil membantah penyertaan tiga pemain Argentina yang mereka percaya melanggar peraturan kurantine. Para pelawat (Pemain Argentina) berjalan di luar padang di Arena Corinthians setelah para pegawai keluar untuk menghentikan permainan. Campur tangan dramatik itu berlaku beberapa jam setelah pihak berkuasa kesihatan Brazil mengatakan empat pemain yang berpangkalan di England untuk Argentina harus dikuarantin.



Perlawanan Brazil vs Argentina DiTUNDA Selepas Pegawai Kesihatan Serbu Padang.


Perlawanan Brazil vs Argentina DiTUNDA Selepas Pegawai Kesihatan Serbu Padang.

Walaupun tidak menyebut keempat, pemain dengan kelab Liga Perdana Inggeris adalah Emiliano Buendia dan Emiliano Martinez dari Aston Villa, dan Giovani lo Celso dan Cristian Romero dari Tottenham Hotspur.

Martinez, Lo Celso dan Romero semuanya bermain dalam kesebelasan utama di Sao Paulo. Fifa mengesahkan penangguhan permainan, sambil menambah bahawa "butiran lebih lanjut akan menyusul pada waktunya".

Kira-kira satu jam selepas permainan dihentikan dan sementara pemain Brazil mengadakan sesi latihan  di lapangan, badan pengelola bola sepak Amerika Selatan, Conmebol dalam satu pernyataan mengatakan: "Dengan keputusan pengadil perlawanan, perlawanan yang dianjurkan oleh Fifa antara Brazil dan Argentina untuk Kelayakan Piala Dunia ditunda.

"Pengadil dan pesuruhjaya pertandingan akan menyerahkan laporan kepada Jawatankuasa Disiplin Fifa, yang akan menentukan langkah-langkah yang harus diikuti. Prosedur ini mematuhi peraturan yang berlaku saat ini."

Di bawah peraturan Brazil, pelawat yang telah berada di UK dalam 14 hari sebelum memasuki negara ini mesti dikuarantin selama 14 hari semasa ketibaan.

"Kami melakukan perkara ini kerana semua yang diarahkan oleh ANVISA, sejak saat pertama, tidak terpenuhi," kata Antonio Barra Torres, pengarah regulator kesihatan Brazil Anvisa, di televisyen Brazil, menurut AFP.

"[Keempat pemain] diarahkan untuk tetap kuarantine sementara menunggu dihantar pulang, tetapi mereka tidak mematuhi. Mereka pergi ke stadium dan mereka memasuki lapangan, dalam beberapa siri pelanggaran," tambah pegawai itu.

Bos Argentina, Lionel Scaloni mengatakan bahawa mengecewakan sebab masalaha ini tidak diselesaikan sebelum permainan berlangsung.


Perlawanan Brazil vs Argentina DiTUNDA Selepas Pegawai Kesihatan Serbu Padang.


"Ini membuat saya sangat sedih," katanya. "Saya tidak mencari pelakunya. Sekiranya sesuatu berlaku atau tidak berlaku, itu bukan masanya untuk membuat campur tangan itu.

"Seharusnya pesta untuk semua orang, menikmati pemain terbaik di dunia. Saya ingin rakyat Argentina memahami bahawa sebagai jurulatih, saya harus mempertahankan pemain saya.

"Tidak ada waktu kami diberitahu bahwa mereka tidak dapat memainkan pertandingan. Kami juga ingin bermain, pemain bola sepak Brazil juga."

Persatuan Bola Sepak Argentina mengatakan pasukan itu berada di Brazil sejak 3 September dan telah mematuhi semua protokol kesihatan.

"Bola sepak tidak boleh mengalami episod seperti ini yang melemahkan semangat kesukanan pertandingan yang begitu penting," katanya.

Presiden Konfederasi Bola Sepak Brazil, Ednaldo Rodrigues mengkritik pegawai kesihatan kerana campur tangan mereka.

"Saya merasa kasihan kepada semua peminat sukan yang ingin menonton permainan di televisyen," katanya kepada Sportv Brazil.

"Dengan hormat kepada Anvisa, mereka dapat menyelesaikannya lebih awal dan tidak menunggu permainan dimulakan."


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama