-->

England Jumpa Itali di Pentas Final Euro 2020

England Jumpa Itali di Pentas Final Euro 2020. Jurulatih pasukan kebangsaan England, Gareth Soothgate, menyambut kemenangan pasukannya 2-1 ke atas Denmark dalam pertandingan separuh akhir Euro 2020 yang diadakan di Stadium Wembley. Menurut Gareth Soothgate, perlawanan itu tidak mudah terutama setelah bolos pada separuh masa pertama. Pasukan kebangsaan England bolos pertama pada minit ke-30 menerusi gol Mikkel Damsgaard. Namun, Three Lions berjaya bangkit dan menyamakan kedudukan sembilan minit kemudian menerusi gol Simon Kjaer sendiri. 


England Jumpa Itali di Pentas Final Euro 2020




England Jumpa Itali di Pentas Final Euro 2020

Selepas itu, perlawanan menjadi sengit. Walaupun mempunyai banyak peluang, pasukan  England gagal menambah gol pada waktu permainan sebenar sehingga perlawanan berlanjutan ke masa tambahan.

Pasukan kebangsaan England akhirnya mengubah keadaan melalui Harry Kane pada minit ke-104. Kane berjaya memanfaatkan rebound dari sepakan penalti yang pertama kali ditolak oleh penjaga gawang Kasper Schmeichel. Skor 2-1 untuk kemenangan pasukan kebangsaan England berlangsung hingga akhir.

"Saya sangat bangga dengan para pemain. Ini adalah peluang yang luar biasa untuk menjadi sebahagian daripada pasukan. Para peminat juga hebat sepanjang permainan," kata Gareth Soothgate seperti dikutip oleh BBC.

"Kami tahu permainan ini tidak akan menjadi mudah. ​​Terutama setelah bermain di Rome yang lebih mudah. ​​Saya memberitahu para pemain untuk menunjukkan ketahanan dan bangkit semula setelah mengalami kemunduran, akhirnya kami berjaya," kata Gareth Southgate.

Kemenangan ini menjadikan pasukan kebangsaan England  mara ke final Euro 2020. Itali telah menunggu pasukan kebangsaan England dalam pertandingan yang akan diadakan di Stadium Wembley, Isnin ini.Kejayaan pasukan kebangsaan England mara ke final Euro 2020 melakar sejarah baru. Ia akan menjadi final pertama England dalam 55 tahun di kejohanan besar.

Pasukan kebangsaan England kali terakhir muncul di final Piala Dunia 1968 dan menjadi juara. Final ini juga yang pertama untuk pasukan kebangsaan England di Euro.

Perlawanan akhir akan sangat menjadi menarik kerana akan diadakan di Stadium Wembley. Inilah yang menjadikan pasukan kebangsaan England lebih untung kerana mereka bermain di tempat sendiri.

Sumber: BBC

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama