-->

7 Fakta PSG Tendang Barcelona Keluar dari Champion League!

7 Fakta PSG Tendang Barcelona Keluar dari Champion League! Awal pagi tadi, berlangsungnya perlawanan Liga Juara-Juara Eropah melibatkan pasukan PSG dan Barcelona. Keputusan akhir menyaksikan Barcelona tersingkir dengan agregate 5-2.

Dalam perlawanan ini, Messi menjaringkan gol cantik menewaskan Navas namun dia gagal menyempurnakan sepakan penalti sebelum rehat babak pertama.  


7 Fakta PSG Tendang Barcelona Keluar dari Champion League!


7 Fakta PSG Tendang Barcelona Keluar dari Champion League!

1. Setelah menjalani tiga penyingkiran 16 kali terakhir berturut-turut dari 2016-17 hingga 2018-19, Paris St-Germain telah mara ke suku akhir dan seterusnya dalam kempen berturut-turut.

2. Barcelona gagal mara ke suku akhir Liga Juara-Juara buat pertama kalinya sejak 2006-07 ketika mereka tersingkir oleh Liverpool pada 16 terakhir; mereka menjalani 13 penampilan suku akhir berturut-turut, larian terpanjang dalam sejarah pertandingan.

3. Terdapat 21 tembakan pada separuh pertama perlawanan ini, yang paling banyak pada separuh pertama perlawanan Liga Juara-Juara sejak November 2019 (Real Madrid vs Paris St-Germain, 22); babak kedua hanya menampilkan tujuh tembakan pada malam ini.

4. Barcelona mempunyai 10 tembakan tepat pada pertandingan ini, yang paling banyak dalam pertandingan Liga Juara-Juara yang mereka gagal menang sejak Mac 2010 menentang Arsenal (juga 10).

5. Kerana penyingkiran Cristiano Ronaldo dengan Juventus malam tadi, dan Lionel Messi malam ini bersama Barcelona, ​​ini akan menjadi musim pertama sejak 2004-05 untuk menyaksikan kedua-dua pasukan tidak sampai ke peringkat suku akhir pertandingan.

6. Terdapat 44 gol dalam 12 perlawanan Liga Juara-Juara antara Paris St-Germain dan Barcelona - hanya perlawanan antara Bayern Munich dan Real Madrid (63) yang menyaksikan lebih banyak gol dalam pertandingan, sementara perlawanan ini mempunyai rata-rata gol per permainan tertinggi ( 3.7, minimum 10 perlawanan).

7. Kylian Mbappe dari Paris St-Germain menjaringkan gol ke-25 Liga Juara-Juara pada usia 22 tahun dan 80 hari, menjadi pemain termuda yang mencapai jumlah ini dalam pertandingan; rekod itu sebelum ini dipegang oleh Lionel Messi (22 tahun 286 hari).


Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama